1a
|
KONTAKT Hälsning
|
Avvisar kontakt med morrning och/eller bitförsök.
|
Undviker kontakt genom att dra sig undan sig undan.
|
Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan.
|
Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök
|
Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller.
|
1b
|
KONTAKT Samarbete
|
Följer inte med trots flera försök att locka. Alt. Provas inte i detta moment.
|
Följer med motvilligt.
|
Följer med men är inte engagerad i testledaren.
|
Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren.
|
Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex. hoppar, gnäller, skäller.
|
1c
|
KONTAKT Hantering
|
Avvisar med morrning och eller bitförsök.
|
Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren.
|
Accepterar hantering.
|
Accepterar, svarar med kontaktbeteende.
|
Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende.
|
2a
|
LEK1 Leklust
|
Leker inte.
|
Leker inte men visar intresse.
|
Leker inte men visar intresse.
|
Startar snabbt, leker aktivt.
|
Startar mycket snabbt. leker mycket aktivt.
|
2b
|
LEK1 Gripande
|
Griper inte.
|
Griper inte, nosar bara på föremålet.
|
Griper tveksamt eller med framtänderna.
|
Griper direkt med hela munnen.
|
Griper direkt, hugger föremålet i farten.
|
2c
|
LEK1 Dragkamp
|
Griper inte.
|
Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot.
|
Griper, drar emot, men släpper och tar om alternativt tuggar.
|
Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper.
|
Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker alt. ruskar- även under den passiva delen- tills
|
3a
|
FÖRFÖLJANDE
|
Startar inte.
|
Startar men avbryter.
|
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
|
Startar med hög fart, målinriktat - bromsar in vid bytet.
|
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända.
|
|
|
|
|
|
|
|
3b
|
GRIPANDE
|
Nonchalerar föremålet. Alternativt springer inte fram.
|
Griper inte, nosar på föremålet.
|
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
|
Griper direkt. Släpper.
|
Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sekunder.
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
AKTIVITET
|
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv.
|
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv.
|
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.
|
Är uppmärksam men ökad aktivitet eller oro efter hand.
|
Växlar snabbt aktiviteterunder momentet. Alternativt oro under hela momentet.
|
5a
|
AVSTÅNDSLEK Intresse
|
Engageras inte av figurant.
|
Kontroll. Avbrott förekommer.
|
Intresserad, följer figuranten utan avbrott.
|
Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök.
|
Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök.
|
5b
|
AVSTÅNDSLEK Hot/aggression
|
Visar inga hotbeteenden.
|
Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första del.
|
Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första och andra del.
|
Visar flera hotbeteenden under momentets första del.
|
Visar flera hotbeteenden, skall och morrningar under momentets första och andra del.
|
5c
|
AVSTÅNDSLEK Nyfikenhet
|
Går inte fram till figuranten
|
Går fram när figuranten är aktiv på linjen.
|
Går fram till den dolda men talande figuranten.
|
Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller med tidsfördröjning.
|
Går fram direkt till figuranten utan hjälp.
|
5d
|
AVSTÅNDSLEK Leklust
|
Visar inget intresse.
|
Leker inte men visar intresse.
|
Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot.
|
Griper. Drar emot men kan släppa och ta om.
|
Griper direkt. Drar emot, släpper inte.
|
5e
|
AVSTÅNDSLEK Samarbete
|
Visar inget intresse.
|
Blir aktiv men avbryter.
|
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv.
|
Är aktiv med figuranten. Visar också intresse mot passiv figurant.
|
Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek.
|
6a
|
ÖVERRASKNING Rädsla
|
Stannar inte eller kort stopp.
|
Hukar sig och stannar.
|
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
|
Flyr högst 5 meter.
|
Flyr mer än 5 meter.
|
6b
|
ÖVERRASKNING Hot/aggression
|
Visar inga hotbeteenden.
|
Visar enstaka hotbeteenden.
|
Visar flera hotbeteenden under längre tid.
|
Visar flera hotbeteenden och någon attack.
|
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett.
|
6c
|
ÖVERRASKNING Nyfikenhet
|
Går fram efter det overallen har lagts ner. Alternativt går inte fram.
|
Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden.
|
Går fram till overallen när föraren står bredvid.
|
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet.
|
Går fram till overallen utan hjälp.
|
6d
|
ÖVERRASKNING Kvarstående rädsla
|
Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
|
Liten båge eller liten tempoväxling vid någon av passagerna.
|
Båge el. tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen.
|
Båge eller tempoväxl. vid minst två passager utan minskad intensitet.
|
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager.
|
6e
|
ÖVERRASKNING
Kvarstående
intresse
|
Visar inget intresse.
|
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid ett tillfälle.
|
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst två tillfällen.
|
Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efterhand.
|
Biter i eller leker med overallen vid två eller flera passager.
|
7a
|
LJUDKÄNSLIGHET Rädsla
|
Stannar inte eller kort stopp.
|
Hukar sig och stannar.
|
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
|
Flyr högst 5 meter.
|
Flyr mer än 5 meter.
|
7b
|
LJUDKÄNSLIGHET Nyfikenhet
|
Går inte fram.
|
Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden.
|
Går fram till skramlet när föraren står bredvid.
|
Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet.
|
Går fram till skramlet utan hjälp.
|
7c
|
LJUDKÄNSLIGHET Kvarstående rädsla
|
Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
|
Liten båge el. liten tempoväxling vid någon av passagerna.
|
Båge el. tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen.
|
Båge eller tempoväxl. vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillf.
|
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager.
|
7d
|
LJUDKÄNSLIGHET Kvarstående intresse
|
Visar inget intresse.
|
Stannar upp. Luktar eller tittar på ljudkällan vid ett tillfälle.
|
Stannar upp. Luktar eller tittar på ljudkällan vid minst två tillfälle.
|
Biter i eller leker med skramlet. Intresset minskar efterhand.
|
Biter i eller leker med skramlet vid två eller fler passager.
|
8a
|
SPÖKEN Hot/aggression
|
Visar inga hotbeteenden.
|
Visar enstaka hotbeteenden.
|
Visar flera hotbeteenden under längre tid.
|
Visar flera hotbeteenden och någon attack.
|
Visar flera hotbeteenden och flera attacker.
|
8b
|
SPÖKEN Kontroll
|
Enstaka kontroll, därefter inget intresse. Alternativt engagerar sig inte.
|
Tittar mot spökena då och då.
|
Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott.
|
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.
|
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet.
|
8c
|
SPÖKEN Rädsla
|
Uppehåller sig framför eller bredvid föraren.
|
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering
|
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
|
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
|
Backar längre än kopplets längd eller lämna platsen alternativt flyr.
|
8d
|
SPÖKEN Nyfikenhet
|
Går fram till figuranten när föraren tagit av figs huvudbonad. Alernativt går inte fram.
|
Går fram till fig när föraren talar med fig och lockar på hunden.
|
Går fram till figuranten när föraren står bredvid.
|
Går fram till figuranten när föraren gått halva avståndet.
|
.Går fram till figuranten utan hjälp.
|
8e
|
SPÖKEN Kontakt
|
Avvisar eller undviker kontaktförsök alternativt går inte fram i tid.
|
Accepterar kontakten från figuranten utan att besvara den.
|
Besvarar kontakten från figuranten.
|
Tar kontakt själv kontakt med figuranten.
|
Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan ex. hoppa och gnälla.
|
9a
|
LEK 2 Leklust
|
Leker inte.
|
Leker inte men visar intresse.
|
Startar långsamt, blir aktiv, leker.
|
Startar snabbt, leker aktivt.
|
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt.
|
9b
|
LEK 2 Gripande
|
Griper inte.
|
Griper inte, nosar bara på föremålet.
|
Griper tveksamt eller med framtänderna.
|
Griper direkt med hela munnen.
|
Griper direkt, hugger föremålet i farten.
|
10
|
SKOTT
|
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.
|
Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter oberörd.
|
Riktar intresset mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitet.
|
Avbryter lek / passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek/passivitet.
|
Berörd, rädd. Alternativt vill lämna platsen, försöker fly eller föraren avstår skott.
|